Nok et vanlig, kjedelig grått bygg? Eller?

Det ser kanskje ut som et av Fjord Base sine vanlige, grå bygg. Men for oss er bygg 75 mer enn som så. Dette er tross alt Logistics Center of Excellence.

Noen kjenner kanskje dette bygget som Shell-bygget. Her drev Shell operasjoner på Knarr-feltet fra 2015 til nedstigning i fjor. I Saga Fjordbase gjorde vi forsyninger og logistikkarbeid til Knarr, 122 kilometer fra Florø. Feltet hadde ikke en typisk oljeplattform, men et 256 meter langt skip kalt «Petrojarl Knarr». Da feltet stengte ned tok vi over det ikoniske bygget med de store vinduene. Lokalet er moderne og flott, skreddersydd for effektive operasjoner midt i kjernen av Fjord Base.

Nå har vi rullet ut en av markedet beste logistikkmodeller, og bygget er i full drift. Her har vi samlet våre logistikkressurser under samme tak. I første etasje er varehus og driftssenter. En trapp opp finner vi logistikksenteret og økonomi-avdelingen. På toppen, med upåklagelig utsikt, sitter forbedringsteamet, prosjektavdelinger og administrasjon. Totalt er vi rundt 30 personer på bygget, og det er høy aktivitet. I sommer hadde vi hele 8 pågående operasjoner på likt inn i vårt felles varemottak. Herfra server vi ulike felt og leteoperasjoner i Nordsjøen. Snorre A/B, Visund, Gjøa, Deepsea Yantai, Wintershall, Wellesley, Transocean, Archer og Wood er noen av feltene og kundene vi håndterer fra bygget.

Malin, Mattis, Leni, Fride, Bjørnar og Kenneth er noen av de trivelige ansiktene med arbeidshverdag på bygget.

Den daglige driften er topp moderne og digitalisert. Vi tok med oss kunnskap og nyttige læringer av 7 år med forsyning av Knarr feltet. Samtidig utvikler vi tjenestene våre hele tiden, og nå har vi et produkt som vi betegner som den smarteste logistikkmodellen på markedet. Hvordan gjør vi det? Jo – her jobber vi med logistikken fra A til Å, og går grundig til verks. Alt går sømløst inn i en digital modell som gjør oss mer samkjørte enn noen gang. Vår metodikk er en rollebasert team-modell. Vi har opprettet en egen app for å forenkle kommunikasjon og fordeling av oppgaver som må løses gjennom dagen. Med over 2 000 fullførte oppgaver i systemet kan vi virkelig se at det fungerer.

Hver morgen starter med morgenmøte. En plan for dagen blir lagt, og arbeidsoppgaver fordelt. Men, denne bransjen er uforutsigbar og en dag blir sjeldent slik man hadde tenkt. Derfor snur vi oss raskt og er blitt en gjeng fleksible folk. – Hos oss vet man ikke nøyaktig hva dagen byr på, og det synes jeg er spennende. Vi har et stort arbeidsmiljø og jeg lærer alltid noe nytt, forteller Malin. Hun er logistikkplanlegger på bygget og stortrives i det levende miljøet.

I 3. etasje har vi samlet salg, marked, prosjekt og subsea-avdelingene våre i felles kontorlandskap. Disse satt tidligere i østfløyen i administrasjonsbygget. – Vi er alle enig om at dette er et bra sted å jobbe. Det er bedre enn forventet, og gir en annen dynamikk enn før. Det er lett å diskutere saker og ta beslutninger fortløpende, forteller leder for salg- og kunderelasjoner Bjørn Erik Kringstad. Han forteller også etasjen har gjesteplasser og drop-ins som blir mer og mer brukt.

Ingenting å si på orden, system og ryddighet på lageret. Her har alt sin tildelte plass.

Kultur er viktig på en arbeidsplass. I Logistics Center of Excellence er stemningen god, takhøyden høy og vi bygger en arena for at alle skal kunne komme med innspill og vise sitt eierskap for våre operasjoner. – Her jobber vi med kontinuerlig forbedring og ønsker å videreutvikle kultur. Det er viktig for meg at folk gir beskjed dersom det er noe. Jeg oppfordrer derfor til å komme med tilbakemeldinger, både positive og på prosesser vi kan forbedre, forteller leder for operasjoner, Christian Nordgreen Olsen.

Sammen med vårt forbedringsteam er mye arbeid lagt ned for at bygget møter fremtidige behov og er så bærekraftig som mulig. Uteområdet har fått større asfaltområde for å håndtere gods, de har fått egen sikringssone og flere kontorplasser og møterom. Det satses på nye og smarte digitale løsninger hele veien. Både Smart Hub og Saga Connect blir nøkkelverktøy som snakker sammen med grunnleggende kundesystem.

En plass, en logistikkløsning.  

Fjord og fjellutsikt fra alle etasjene her på Logistics Center of Excellence.