Logistikk og operasjoner
30. juni 2025
Kari Bjørbæk fra Equinor og Erlend Toftesund i Fjord Base Gruppen ser gode synergier i å samhandle om operasjoner.
Fjord Base Gruppen har helt siden oppstarten jobbet med å forbedre våre tjenester på basen. I 2016 ble det etablert felles prosjektgrupper som så nærmere på hvordan arbeidsflyt og verdikjeder kunne forbedres. Dette dannet grunnlaget for forbedringsprogrammet Lean and Green i 2017, der målet var å identifisere unødvendige tap og styrke effektiviteten i driften.
Gjennom bruk av lean-metodikk ble verdistrømmene på basen grundig kartlagt. Fokus var å finne hva som skaper verdi – og hva som fører til sløsing. Resultatet er en sterk samarbeidskultur hvor aktørene spiller hverandre gode og sammen skaper bedre løsninger for alle.
En milepæl kom da Saga Fjordbase, sammen med Norske Shell og forsyningen til Knarr, innførte en rollebasert modell der tradisjonelle team ble erstattet med mer fleksible og tverrfaglige team. Disse har fokus på vareflyt, ressursdeling, trening og optimalisering. Modellen er videreutviklet over tid, og i dag håndterer Saga Fjordbase samme mengde arbeid med kun én tredjedel av ressursene og en kostnadsreduksjon på hele 70 prosent.
Et annet viktig tiltak er samseiling mellom Vår Energi og Equinor, innført for flere år siden, som har gitt betydelige gevinster i form av reduserte kostnader og bedre ressursutnyttelse i maritime operasjoner.
I 2022 lanserte vi plattformen Saga Connect – et digitalt verktøy for koordinert planlegging og samhandling på tvers av kunder, operatører og leverandører. Innføringen har allerede gitt målbare resultater; redusert snutid med 7,5 prosent og 30 prosent redusert behov for forhaling.
Selv om aktivitetsnivået på norsk sokkel er forventet å avta i årene fremover, er behovet for kontinuerlig forbedring like aktuelt – både for å holde kostnader nede og for å sikre lønnsom utvikling av marginale felt. Dette arbeidet fortsetter i tett samarbeid med sentrale aktører som Equinor.
Equinor er Fjord Base Gruppens største kunde og en viktig bidragsyter til den samarbeidskulturen som er bygget opp over tid. Våren 2025 tok samarbeidet et nytt steg gjennom Norwegian Continental Shelf Logistics Project (NLP) – Equinors omfattende forbedringsprogram som nå rulles ut på alle selskapets seks forsyningsbaser i Norge.
Programmet har sin opprinnelse i en pilot gjennomført i Dusavika sammen med NorSea Group, og har som mål å utvikle logistikken til å bli mer effektiv, sikrere, smartere og mer bærekraftig. – I NLP ønsker vi å etablere standard operasjonsmodeller for helikopter, fartøy og basetjenester, med fokus på deling av infrastruktur og ressurser, forbedret sikkerhet og lavere kostnader. Fjord Base Gruppen har lang erfaring med mange av disse problemstillingene, og har bidratt aktivt med innspill og tiltak sier Kristoffer Kjelkenes, forsyningsleder Equinor Florø.
Fjord Base Gruppen har i denne prosessen foreslått 15 konkrete tiltak for å effektivisere og styrke sikkerheten i operasjonene på Fjord Base – alle godt mottatt av Equinor.
– Vi har bygget opp en kultur preget av samhandling og løsningsfokus. I dette prosjektet har vi videreført denne kulturen og identifisert flere tiltak, sier Odd Helge Hatlem, forretningsutvikler i Fjord Base Gruppen.
– Noen tiltak gjennomføres i fellesskap på kort sikt, andre krever lengre utviklingstid. I tillegg har vi initiert egne prosjekter som bidrar til effektivitet og kvalitet i våre operasjoner.
Blant de tiltakene som vi ønsker å gjennomføre er:
– Dette er viktige tiltak som rigger oss for fremtiden og som støtter våre egne og kundenes mål om reduserte utslipp fra forsyningsaktivitetene på norsk sokkel, sier Erlend Toftesund, EVP logistikk og operasjoner i Fjord Base Gruppen.