Nyhet
17. desember 2025

21. oktober var en stor dag for oss, forteller prosjektleder Anders Myklebust og leder for skipsreparasjoner Terje Totland. Vi kan vel kalle det en kongelig schwung over åpningen, da Hurtigruten Kong Harald seilte inn i dokka, som første skip. Foto: Svein Egil Økland.
Den nye tørrdokka dobler verftets kapasitet og gjør oss mer fleksible, sier Terje Totland som er leder for skipsreparasjoner hos Westcon Florø. Anders Myklebust, prosjektleder for utbyggingen, trekker frem godt samarbeid med Fjord Base. De tok imot massene fra utsprengningen av 75 000 m³ fjell og fikk 12 300 m² nytt areal – en klar vinn–vinn situasjon.
Den nye dokka, som har hatt en byggetid på litt over to år, er på 140 ganger 30 meter. Det er litt mindre enn den gamle dokka, men med en dybde på 13 meter kan den ta inn skip som stikker 8,5 meter dypt. Det vil si 1,5 meter mer enn gamledokka. Den er også langt raskere. Vi bruker tre og en halv time på å tømme den for vann, mot den gamle dokka som trenger seks og en halv time for å tømmes. En hurtigdokk passer godt for service og vedlikehold av mindre fartøy, sier Terje.
Det er i hovedsak ferjer, hurtig- og kystruten, supplybåter og fiskebåter som får service og vedlikehold i den nye tørrdokka. Seks hydrauliske sidestøtter gjør arbeidet enklere, spesielt for båter med dyp kjøl. Aktiviteten er høy når det ligger båt i dokka. Vi vil helst ha fullt trykk og jobbene fort inn og fort ut, forteller reparasjonslederen. Da Hurtigruten lå i dokka hadde vi 100 personer i sving, bare på den.
To dokker gjør oss mer fleksible, og øker kapasiteten vår betydelig. Den eldre dokka fra 1993, som ligger vegg i vegg rett øst for den nye, har takoverbygg og brukes til både sivile og militære fartøyer. Westcon Florø ekspanderer på flere fronter, og har nå rundt 260 ansatte. De to erfarne karene setter pris på at yngre krefter tar stafettpinnen videre.
Anders og Terje, med henholdsvis 40 og 35 år i bedriften kan fortelle om mange opp- og nedturer, og ulike eiere siden 1985. Vi er stolte av dagens eiere og satsingen som har gitt store investeringer og nye kontrakter. De minnes det siste nybygget – rørleggingsfartøyet M/S Deep Energy – som forlot verftet i 2013. Det har skjedd mye positivt siden den tid, takket være eiere som har evnet å tilpasse seg markedet.

I tillegg til satsing på service og vedlikehold er subseasatsingen et viktig og fremtidsrettet område. Westcon samarbeider tett med Fjord Base, og har fått leie areal for subsea-prosjekter vi ikke har plass til på verftet. Westcon har også kontrakt med Equinor på vedlikehold av subsea-utstyr med egen avdeling for dette på basen. Anders sier han nå kan gå av med pensjon med en god følelse – tørrdokkprosjektet ble en solid avslutning og et fremtidsrettet industrisamarbeid.
Finn ut mer om Westcon på westcon.no